3 ok, amiért jobb megijedni, mint félni

 Sokszor halljuk azt: jobb félni, mint megijedni.

A baj ezzel a mondattal, hogy azt táplálja, folyamatosan védekeznünk kell. Ezen van a fókuszunk. Az biztos, hogy mindenre mindig nem lehet felkészülni. Szerintem szerencsésebb felnőttként megtanulni azt, hogyan bízzunk magunkban és abban, hogy bármilyen helyzetet képesek vagyunk megoldani. Ennek az egyik alapfeltétele, hogy képesek legyünk mérlegelni a lehetőségeinket, és megtanuljunk dönteni.

 

A jó dolgok is változásokkal kerülnek az életünkbe

 

Mindenkinek megvan a saját komfortzónája. Hogy hol van a sajátunk határa, akkor derül ki, amikor kezdjük kényelmetlenül érezni magunkat az életünk bizonyos területén. Akkor megfogalmazódik bennünk, hogy valamit másképpen kéne csinálni. Néha az sem könnyű, hogy megfogalmazzuk, mi az, amire vágyunk. De amikor sikerül kitalálni, az agyunk sokszor elkezdi kérdezni, hogy mi van, ha nem sikerül és már régi sem lesz meg.... az ember személyiségétől függ, ki mennyire kockázatvállaló. Valaki csak akkor lép a változás útjára,amikor már nagyon rossz a helyzet.

 

Például egy munkahelyváltásnak is sok oka lehet. Végig kell, hogy gondoljuk a munkakörülményeket, a kollégákkal való viszonyt, a fizetés és a munka arányát és hogy mennyire vagyunk elégedettek összességében mindennel. Ezután megvizsgáljuk, mire van lehetőségünk és mit szeretnénk. Más helyen folytatni ugyanazt a munkát, vagy szakmát szeretnék váltani. A második lehetőség nagyobb kihívás, meg kell tanulni valami új dolgot, energiát kell fektetni bele a meglévő mellett. Ráadásul, nincs rá garancia, hogy be is válik majd. Van még egy nehezítő körülmény, amikor nagyon különbözik a jelenlegi munkánk attól, amire vágyunk. A munkánk része az identitásunknak, hiszen a napunk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük. Jelentősebb szakmaváltás esetén meg kell birkózni azzal is, hogy a környezetnek is meg kell szokni az új helyzetet. Kicsit olyan, mint amikor egy 20 éves érettségi találkozón mindenki abba a szerepe kerül vissza, mint amilyen volt a középiskolában, holott lehet, hogy már teljesen más ember lett azóta. Sok amerikai filmnek a témája ez is.

 

Minden társadalomnak megvannak azok a szakmái, amelyek nagyobb elismerést biztosítanak. De egyvalami mindig felülírja ezt: amikor valaki azt csinálja, amit belülről érez, van is hozzá tehetsége és sikerre is viszi. Gondoljunk a Daubner cukrászatra: önmagában egy cukrászat nem feltétlenül jelent ma presztízst, viszont a Daubner cukrászat elismerését nem érdemes megkérdőjelezni.

 

Vagy itt van Mautner Zsófia példája, aki feladva diplomata állását, kitartó munkával lett az egyik legismertebb gasztroblogger. Fontos, hogy az életünkben meglegyenek azok a dolgok, ami iránt lelkesedni tudunk. Kezdjük figyelni magunkat, mi az, ami iránt lelkesedünk, amire szívesen fordítunk időt.



giling-galang_edina.jpg




Az első változás mindenkinél az, amikor megszületik.

 





 

 

 

 

Mócz-Horváth Edina, http://www.gilinggalangphotography.com/

 

Nem biztos, hogy mindenkinek a munkájában kell megtapasztalni azt az örömöt, ami a kiteljesedést jelenti számára. Valaki családanyaként teszi, valaki a hobbijában. Becsüljük az életünkben azokat a dolgokat, amelyek örömöt okoznak, ha nem is pénzben kapjuk a fizetséget. Ne sajnáljuk rá az időt, mert ez feltölt és hatékonyabban fog működni az életünk többi területe is.

 

A változás folyamatos. Az a kérdés, sodródsz vagy figyeled, és te döntesz. Amikor nem tudod, merre tovább, próbálj óvatosan kipróbálni új dolgokat, ezzel tágul a komfortzónád is és meglátod, mi az, ami neked való. Hiszen, ha egy helyben állsz, nem haladsz onnan, csak annyit tehetsz, hogy nézegeted, mit csinálnak mások és véleményt alkotsz. De te nem ők vagy, mindenkinek saját lehetőségeit kell megtalálnia, a mozdulatlanság az időt nem állítja meg.

 

A szorongás megbetegít

Amikor egy helyben állunk, akkor jön a szorongás, a félelem, hogy mi lesz, ha nem sikerül. Ennek a viselkedésmódnak a gyökerei sok esetben gyerekkorból származnak. Volt egy tapasztalás, amikor azt éreztük, nem mozdulok, az a biztosabb. Mindenkinél más az ok, senki sem egyforma, de nyilván vannak hasonló esetek. Jó példa erre az a gyermeki reakció a bajra, hogy ha bebújok a takaró alá, akkor nem látnak. Ezt a megoldást alkalmazzuk felnőttként, amikor ellenállunk a változásnak. A gyerekről lehúzzák a takarót és utat mutatnak neki, hogy mi a teendője - ez a szülői felelősség. Felnőttként senki nem húzza le rólunk a takarót....

szorongas_1.jpg















 

Érdemes végiggondolni a lehetséges kockázatokat, ami eszünkbe jut, de ahhoz kötni az első lépést, amikor mindent kizártunk, nem lehet. Hiszen rengeteg lehetséges következménye lehet egy döntésnek, abban kell erősíteni magunkat, hogy képesek vagyunk kezelni a következményeket.

 

Előfordul, hogy amikor halogatunk és belül kezd el nyomasztani a „cselekedni kéne” érzés, a szervezet is elkezdhet reagálni erre betegség formájában. Lehet ez az egyszerű nátha vagy a fejfájástól kezdve bármi, hiszen ha betegek vagyunk, van mire fogni, hogy nem változtattunk, egyben figyelmeztet is, hogy valami nincs rendben. Betegen jobban kezdünk figyelni magunkra. Felkészülünk a döntésre. A körülmények vizsgálatánál mindig fontos a kockázati tényezőket különvenni: mire van ráhatásunk és mire nincs.

 

A gyerekvállalás erre egy jó példa. Mindenkinek van elképzelése, hogy mikor és milyen körülmények között szeretne gyereket. Mindenkinek más a prioritás ezen a listán és mások a lehetőségei is. Egy, ami közös, hogy olyan változást kell bevállalni, amelyben nagyon sok a megválaszolatlan kérdés. És persze a felelősség is. Amikor erre készen állunk, akkor a listáról lehet, hogy sok minden kiesik....



Önbizalmat ad minden olyan helyzet, amikor felülkerekedsz az ijedtségen



Ha magunkban elkezdünk keresgélni, biztos eszünkbe jut egy szituáció, amikor valamitől nagyon féltünk vagy nehezen szántuk rá magunkat, de végül megtettük és jó érzés volt. Ilyen lehet egy sport teljesítmény, például amikor elkezdünk futni, és először futjuk végig megállás nélkül a Margitszigetet. Nem érdekes, hogy egy óráig tartott, csak az, hogy teljesítettük. Megtettük az első lépést. Másodszorra már sokkal nagyobb önbizalommal vágunk bele. Érdemes a változáshoz egy kis tervet készíteni, ahol kis lépésekre bontjuk az elérni kívánt eredményt. Minden akadály leküzdése után az ember több erőt érez magában. A saját komfortzóna tágításánál fontos, hogy magunknak mi legyünk a mérce, hiszen mindenkinek más kihívásokkal kell szembenéznie. Van olyan típus, akit motivál a versengés, van, akit hátráltat. De a pozitív eredmény mindenkinél ugyanaz, ha sikerül a saját félelmeinket leküzdeni.



elefant.jpgAz óriáskígyó

Hatéves koromban egy könyvben, mely az őserdőről szólt, és Igaz Történetek volt a címe, láttam egy nagyszerű képet. Óriáskígyót ábrázolt, amint egy vadállatot nyel el. A könyvben ez állt: " Az óriáskígyó egészben, rágás nélkül nyeli le zsákmányát. Utána moccanni sem bír, és az emésztés hat hónapját végigalussza."
Akkoriban sokat tűnődtem a dzsungelek kalandjain, és egy színes ceruzával nekem is sikerült megrajzolnom első rajzomat.
Remekművemet megmutattam a felnőtteknek, és megkérdeztem őket, nem félnek-e tőle.-Miért kellene félni egy kalaptól?-válaszolták.Az én rajzom azonban nem kalapot ábrázolt. Óriáskígyót ábrázolt, amint épp egy elefántot emészt. Erre lerajzoltam az óriáskígyót belülről is, hogy a fölnőttek megérthessék, miről van szó. Mert nekik mindig mindent meg kell magyarázni.

Antoine de Saint-Exupéry



Egy kísérletben az embereknek azt mondták, írják le az összes gondjukat, majd ragasszák ki egy táblára. Miután mindenki elolvasta az összes listát, feltették nekik a kérdést, ki mit választana magának. Mindenki a sajátját vette vissza. Természetesen, ez kicsit sarkított példa, hiszen vannak kifejezetten nehéz sorsok, de azért az igaz, hogy a másik életéből a jót mindig szeretnénk, de a nehézségeit nem.

 

Érdemes figyelni a félelmeinket és megoldást keresni rá, mert így fogunk tudni bízni magunkban. Minél nagyobb az önbizalmunk, annál magabiztosabban vágunk bele az új helyzetekbe.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varazsfuvola.blog.hu/api/trackback/id/tr7012010322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

                                       

                           

 fej.jpg

Horváth Kata


 0630-636-6384

lelekhidprogram@gmail.com

Skype: Lélekhíd Horváth Kata