3 tipp, hogyan szakíts a rossz szokásaiddal

Sokunknak vannak olyan viselkedési formái, amik kellemetlenséget okoznak számunkra. Különböző módon próbáljuk kezelni ezeket a helyzeteket, de alapvetően mind akkor érezzük jól magunkat, ha önazonosan viselkedünk, erőfeszítés nélkül, és harmóniában vagyunk a környezetünkkel és magunkkal. Vannak olyan szokások, amivel magunkat pusztítjuk, – akár fizikailag, akár lelkileg – amikor figyelmen kívül hagyjuk a testi szükségleteinket vagy éppen ártunk mindenféle egészségkárosító dologgal. Lehet ez dohányzás, alkohol, egyéb tudatmódosító szerek vagy akár nagyobb mennyiségű cukor fogyasztása , de a saját mércénk szerint túlzásba vitt sport is hathat károsan, sőt, egy általunk egészségesnek gondolt táplálkozási formával is érhetünk el ellenkező hatást.

cigi.jpg

Könnyebb tetten érni azokat a szokásokat, amik fizikai következményekkel járnak, mint azokat a berögzült mintákat, amik bizonyos viselkedési formákban jelennek meg.Ezeket olyan helyzetekben lehet felismerni, ahol más emberekkel érintkezünk. Mivel ezek több szereplős történetek, a könnyebbnek tűnő utat választjuk, és a másikra hárítjuk a felelősséget. A másik mondta, tette vagy nem tette, és a mi reakciónk csak ennek következménye.

Fogadd el, hogy van, és ne tagadd

Ha valamin változtatni szeretnénk, az első dolog, amit szükséges megtenni, hogy fogadjuk el a létezését. Ne kifogásokat gyártsunk vagy kibúvókat keressünk arra, miért is indokolt, amit teszünk. Abban biztosak lehetünk, hogy van valami oka, amiért például dohányzunk vagy bármilyen más olyan szokásunknak vagy tulajdonságunknak, amin változtatni szeretnénk. Ezek a dolgok mindig a tanulási folyamat velejárói. 

Általában valamilyen vélt vagy valós félelemtől igyekszünk megóvni magunkat, vagy elviselhetővé tenni egy helyzetet. 

Amikor idegesek vagyunk egy helyzetben, a dohányzás, az alkohol vagy bármi, ami mesterségesen segít pillanatnyilag oldani a feszültséget, akár segíthet a stressz csökkentésében. De ugyanez állhat egy indokolatlan sértő mondat vagy akár a hallgatás hátterében is, amivel diszkomfort érzetünk próbáljuk oldani. Ezek az automatikus reakciók szinte az identitásunk részévé tudnak válni. A tagadás állapotában komoly ideológiákat lehet társítani: miért volt igazunk egy helyzetben vagy mennyivel jobb az, hogy dohányzunk, mintha például gyógyszerfüggők lennénk. Az első lépés a változáshoz, ha felismerjük, és vállaljuk a felelősséget azért, amit csinálunk. 

A korábbi minták módosításához lehet, hogy hosszabb időre van szükség, és az esetek egy részében vannak visszaesések is.

Azt az energiát, amit a hárításra fordítunk, a beismeréssel visszakapjuk, és a megoldásra használhatjuk. Az esetek nagy részében a rossz szokásaink hátterében inkább vélt félelmek állnak, ami egy korábbi valós szituációból levont tapasztalat alapján jött létre. 

Presley is afraid of her shadow

Egy eltérő helyzet a korábban megélthez hasonló érzelmet vált ki. Ilyen lehet például egy gyerekkorban kapott kritika: „te mindig mindet eltörsz” – ami társulhat egy olyan érzéssel, hogy valaki esetlennek érzi magát. Később ez nem csak olyan helyzetekben törhet felszínre, amikor az asztalt kell leszedni, hanem amikor bármilyen feladat elé állítanak. Ilyenek azok a negatív előjellel ellátott kijelentések is, amikkel a szüleinkhez hasonlítanak minket:

„olyan hisztis vagy, mint az anyád” vagy „olyan semmirekellő, mint az apád”.

Volt olyan mondat, amivel gyerekkorodban gyakran jellemeztek?

Ezeknek a mondatoknak az átdolgozása különösen nagy figyelmet igényel, hogy ne a saját szüleink elutasítása útján oldjuk meg. 

Gondold végig, mit veszítesz vele, ha nem változtatsz 

Mindennek megvan a maga oka és a következménye is, tehát ha valami olyat teszünk, amivel magunk alatt vágjuk a fát, akkor abban biztosak lehetünk, hogy lesz egy veszteséglistánk is. Amíg nem kezdünk el gondolkodni rajta, ez fel sem tűnik, mert általában az agyunk arra fókuszál, hogy az adott helyzetből mit nyerünk, vagy legalábbis amíg nincsenek kézzelfogható negatív következményei, hajlamosak vagyunk elfelejteni ezeknek a dolgoknak az árát. Például amíg nem lesz valamilyen fizikai betegségünk, amit a dohányzással össze lehet kapcsolni, addig azt gondoljuk, velünk ez sosem fog megtörténni – és lehet, hogy nem is fog. De attól még ugyanúgy jelen van az életünkben az a dolog, amire a dohányzást megoldásként „használjuk”, mint azokéban, akik megbetegszenek. 

Ehhez hasonló helyzet, amikor nem látjuk be, hogy hibázunk, és azt gondoljuk, mindig minden helyzetben nekünk van igazunk, ezért az emberi kapcsolataink felületesek és a barátságaink időszakosak, az első nagy összeveszésünkig tartanak.

A nézeteltéréseket szükséges megtanulni kezelni, és mérlegelni kell, hogy a saját igazságérzetünkhöz való ragaszkodás milyen árat ér meg. Minden negatív tulajdonságnak van egy pozitív oldala is, ami az élet különböző területein másképp működik. Ezért amit az egyik helyzetben nyerhetünk vele, valahol máshol ugyanazzal a viselkedéssel veszíthetünk. A makacsság sok esetben tűnhet hasznosnak is. A munka területén például, ha valamiben hiszünk, meg tudjuk valósítani akkor is, ha a környezetünk kételkedik a sikereinkben. Egy baráti konfliktushelyzetben azonban ugyanez a viselkedési forma inkább hátránnyá válik. 

Neked mik azok a tulajdonságaid, amik negatívan hatnak a kapcsolataidban?

Gondold végig, mit nyersz vele

Minden rossz szokásnak megvan a maga haszna. A dohányzás példájánál maradva, adhat egyfajta közösséghez való tartozás érzést, identitást. Pont úgy, ahogy a viselkedési mintáink is.

A környezetünk hat a magatartásunkra is. Hogy kinél milyen mértékben, az attól is függ, hogy milyen személyiségről van szó. Van, aki minden társaságban különbözően viselkedik, és van, aki kiforrottabb személyiség. Egy biztos, a társadalmi normák keretet adnak, hogy mi az, ami belefér egy munkahelyen, egy baráti körben, egy párkapcsolatban vagy a családban.  Amikor valamin változtatni szeretnénk, sikerült elfogadni, és felismertük, mi az, amit veszítünk, az esetek nagy részében ezen a ponton jön a megrekedés, mert nem értjük, miért nem tudunk változtatni.  A nyereséglistát végiggondolni pont olyan fontos, mint az előző kettőt. Senki sem ostoba annyira, hogy csak úgy magától boldogtalan akarjon lenni. 

Neked van olyan dolog az életedben, amiről tudod, nem jó neked, de mégsem tudtál eddig változtatni rajta?

Nehéz felismerni, hogy egy első ránézésre negatív tulajdonság milyen hasznot hozhat magával. 

Például mit nyerünk azzal, ha folyamatosan cinikus megjegyzéseket teszünk másokra, amit a távolabbi környezet felemásan kezel, és inkább sértőnek talál, a közeli ismerőseink meg elfogadják, és az esetek nagy részében nem veszik komolyan.Ez a magatartás lehetőség arra, hogy ne kerüljünk közel túl sok emberhez, ezzel védve magunkat. Aki mégis túljut a kezdeti szurkálós fázison, már nem szól minden alkalommal, hanem ezzel együtt igyekszik elfogadni minket. Egy másik példa: ha mindig halogatjuk a dolgokat, az nagyon nyomasztó tud lenni, viszont a másik oldalon ott van a nyereség, nem kell szembesülni a vélt vagy valós kudarccal. 

A tökéletességre való törekvés a fejlődés motorja, de ez egy életen át tartó folyamat. Ezt van, hogy elfejtjük, és ítélkezünk magunk és mások felett, ha hibákat követünk el a munkában, magánéletben, párkapcsolatban. Pedig a tökéletesség érzésének állapotát csak pillanatokra tudjuk elérni, aztán következik egy újabb tanulási fázis. A negatív dolgokon hamar túl szeretnénk lenni, a pozitív érzésekkel viszont meg szeretnénk állítani az időt – de egyik sem lehetséges.

Semmi sem állandó. Ez erőt ad ahhoz, hogy tudjuk, képesek vagyunk változtatni a magunk számára  negatív címkével ellátott dolgokon.

Kamaszkorunkban az időnk nagy részét a magunk megismerésével töltjük. Felnőttként sok más tényező kerül előtérbe, és a tini korunkban legyőzhetetlennek tűnő akadályokon ma már mosolygunk, mert a hátunk mögött tudhatjuk. Akkor vajon felnőttként miért hisszük el sok esetben, hogy mi már nem tudunk változni?

A legjobban azzal tudjuk változásra ösztönözni magunkat, ha megkeressük, mi az, amit egy régi szokásunk elengedéséért cserébe kapunk.

Te melyik szokásodtól szabadulnál szívesen? Mi változna az életedben?

http://varazsfuvola.blog.hu/2017/12/24/3_tipp_hogy_jovore_hogyan_oszd_be_jobban_az_idodet 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varazsfuvola.blog.hu/api/trackback/id/tr2513536637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

                                       

                           

 fej.jpg

Horváth Kata


 0630-636-6384

lelekhidprogram@gmail.com

Skype: Lélekhíd Horváth Kata